Szansa na pociąg
Wiele wskazuje na to że w 10 lat po zawieszeniu przewozów- szacunkowo w 2026 roku na linii kolejowej nr 283 z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego znów pojawią się pociągi. Ma to związek z ambitnymi planami Samorządu Województwa Dolnośląskiego, który linię tę wydzierżawił od PKP i zamierza ją wyremontować i uruchomić. Poinformował o tym w czasie dzisiejszej konferencji we Wleniu Marszałek Województwa Dolnośląskiego- Pan Cezary Przybylski.
W kwestii organizacji przewozów kolejowych Województwo Dolnośląskie wiedzie prym i z pewnością bije inne regiony w kraju na głowę. Dolny Śląsk wzorowo współpracuje z państwowym zarządcą infrastruktury dzięki czemu wiele połączeń niegdyś zagrożonych likwidacją funkcjonuje do dnia dzisiejszego a inne zlikwidowane udało się ponownie uruchomić. Samorząd również samodzielnie zarządza infrastrukturą na wybranych liniach ponieważ nie tylko posiada własnego przewoźnika- Koleje Dolnośląskie, któremu powierza organizację przewozów, ale również własnego zarządcę infrastruktury kolejowej- Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei. Właśnie DSDiK cyklicznie podejmuje starania o wyodrębnienie z majątku PKP poszczególnych nieczynnych dziś dolnośląskich linii kolejowych, które następnie poddane są rewitalizacji i reaktywacji.
Te działania sprawiły, że ponownie uruchomiono połączenia do Chocianowa (zawieszone w latach 2000-2022), Bielawy (nieczynne od latach `70 do 2016), Trzebnicy (zawieszone w latach 1991-2009), Świeradowa- Zdroju (zawieszone w latach 1994- 2023), Jakuszyc (zawieszone od lat `50 do 2010r) a aktualnie na ukończeniu rewitalizacji jest linia do Karpacza (nieczynne od 2000). Prace prowadzone są również na odcinku do Kowar (nieczynnych od 1984), Łagiewnik (nieczynnych od 1996) i Przemkowa (nieczynnego od 1992). Do tej listy wkrótce dołączyć ma nieczynny od 2016 roku odcinek linii kolejowej numer 283 zwanej Koleją Doliny Bobru z Jeleniej Góry (dziś Zabobrze) do Lwówka Śląskiego i 284 z Lwówka Śląskiego do Jerzmanic Zdroju (nieczynny od 1991). Jego przedłużeniem pod banderą Polskich Linii Kolejowych ma być odcinek z Jerzmanic Zdrój do Legnicy (nieczynny w latach 1996-2008 i od 2009 roku), co umożliwi uruchomienie korytarza transportowego pomiędzy dwoma byłymi ośrodkami wojewódzkimi: Legnicą i Jelenią Górą oraz dwoma wykluczonymi komunikacyjnie powiatami- złotoryjskim i lwóweckim.
Decyzja o rewitalizacji linii z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego daje nadzieję na wymierną poprawę jakości życia mieszkańców naszej wsi. Do czasu likwidacji połączeń w 2016 roku to kolej zapewniała nasze codzienne potrzeby transportowe i komunikacyjne a po jej likwidacji zarówno Marczów, Dębowy Gaj jak i inne ościenne miejscowości zostały odcięte od świata. Kolej wiodąca przez Wleń do Lwówka Śląskiego długo opierała się likwidacji bo cieszyła się dużą popularnością wśród mieszkańców nawet przy dość skromnej ofercie przewozowej. Jej zawieszenie wiązało się wyłącznie z katastrofalnym stanem nieremontowanej infrastruktury torowej.
Miejmy nadzieję, że przytoczone przykłady miast z regionu, do których po latach wróciły połączenia kolejowe oraz składane dziś deklaracje zarządu województwa znajdą swoje odzwierciedlenie w konkretnych działaniach i że za kilka lat ponownie usłyszymy w naszej wiosce charakterystyczny stukot kół zbliżającego się pociągu.